Back
看護専門学校に所属する教員の学位取得ニードに関する研究 : 教員が希望する学位の学問領域とその決定理由   :   A Study of Diploma Program Nurse Teachers Needs for Obtaining a Baccalaureate Degree : a field of discipline in a beccalaureate degree and the reasons for choosing it by the diploma program nurse teachers who have needs for obtaining the degree : <原著> 

作成者 舟島, なをみ, 亀岡, 智美, 定廣, 和香子, 廣田, 登志子
作成者 (ヨミ) フナシマ, ナヲミ, カメオカ, トモミ, サダヒロ, ワカコ, ヒロタ, トシコ
作成者の別表記 FUNASHIMA, Naomi, KAMEOKA, Tomomi, SADAHIRO, Wakako, HIROTA, Toshiko
キーワード等 学位取得ニード, 看護専門学校に所属する教員
日本十進分類法 (NDC) 492.9
内容 本研究の目的は,看護専門学校に所属する学位取得ニードを持つ教員を対象とし,学位取得を希望する学問領域とその決定理由を明らかにすることである.データ収集においては,看護専門学校に所属する教員2,546名に郵送法により質問紙を配布し,1,278名(回収率50.2%)から回答を得た.これらの回答のうち,学位取得ニードを持つ309名の教員の回答を分析した結果,次の3点が明らかになった.(1)学位取得ニードを持つ教員309名のうち,65名(21.0%)が看護学.105名(34.0%)が看護学以外の学位,138名(44.7%)が可能であれば看護学を希望するが実際には他学問の学位取得を希望していた.(2)学位取得を希望する学問領域を決定する理由に対する教員の回答を内容分析の手法を用いて分析した結果,18カテゴリが形成された.(3)学問領域を決定する理由のうち最も多かったのは,看護学を希望する者が【看護学への関心,看護学に関する専門性の追究】,他学問を希望する者が【幅広い知識の修得と視野の拡大看護職以外の人との学術的交流】,可能であれば看護学を希望するが実際には他学問を希望する者が【職業継続,家庭生活の維持,通学の可否】であった.
The purpose of this research was to identify a field of discipline in a baccalaureate degree and the reasons for choosing it by the diploma program nurse teachers who have needs for obtaining the degree. Questionnaires mailed to 2546 nurse teachers who worked in diplomaprograms in nursing and 1278 of them responded.The data of 309 nurse teachers who have needsfor obtaining a baccalaureate degree were analyzed.The results indicated that, (1)Sixty five(21.0percent) of nurse teachers wanted to obtain abaccalaureate degree in nursing, 105(34.0 percent) ofthem wanted to obtain a different disciplinefrom nursing, and 138 (44.7 percent ) of themwanted to obtain a degree in nursing if possible,and actually chose other than nursing. (2)Theresults of content analysis of the reasons forchoosing a field of discipline in a baccalaureatedegree emerged 18 categories from the data. (3)The most reasons were showed as follow; theteachers who have needs for obtaining a baccalaureatedegree in nursing were (to be interestedin nursing and to explore nursing speciality) ,the teachers who have needs for obtaining adifferent discipline from nursing were (to acquireone's knowledge and expand one's view and tointeract academically with persons whose specialityis in other field) , the teachers who haveneeds for obtaining a baccalaureate degree innursing, but actually chose other than nursingwere (the difficulty of holding the present jobdue to schooling, the responsibility of supportingfamily and the distance to the school location).

公開者 千葉大学看護学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00020559
ISSN 0387-7272
NCID AN00142705
掲載誌情報 千葉大学看護学部紀要 Vol.23 page.1-6 (20010300)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142705/KJ00000117702.pdf
情報源 Journal of School of Nursing, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

841 times.


Search
Related Materials in




学位取得ニード
看護専門学校に所属する教員