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児童の感覚運動的概念学習の基礎的研究   :   The Studies of the Conceptual Sensory-Motor Learning in the 2nd Grade Normal Children 

作成者 松田, 伯彦
作成者の別表記 Matsuda, Michihiko
日本十進分類法 (NDC) 370
内容 実験1(2選択肢)および実験2(3選択肢)では, 円型配置12選択単位の概念的迷路を用い, 児童(正常児, 小学校2年生)を被験者として, 学習が可能かどうかを検討することが主な目的である。そして, さらにそれぞれについて, 3つの言語強化の組合わせの効果を検討した。また, 実験3(2選択肢)および実験4(3選択肢)では, 直線配置の9選択単位の概念的迷路を2種あるいは3種用い, ランダムに提示順序を変える手続きで, 児童(正常児, 小学校2年生)に, 学習が可能かどうかをRWの言語強化条件下で検討することが目的である。結果は次のとうりである。1.実験1では, 3つの言語強化群ではRW群が習得にすぐれる傾向がみられたが, 消去過程において3群間に差がまったくなかった。RW群の誤り要因分析において, 被験者が正常児であるにもかかわらず, Repetition with respect to positionの出現率がAlternation with respect to positionのそれより有意に高かった。また, RW群の選択単位の位置効果はまったくみられなかった。2.実験2においては, 学習はほとんど不可能であった。誤り要因分析をRW群についておこなったところ, 反応様式は試行とともに明瞭に変化していた。すなわち, 同じ位置を選ぶ反応がしだいに増加し, しかもその位置は一番外側に固定化することがみられた。3.実験3では, 9選択単位2選択肢の直線配置の迷路2種を用いたところ, 学習はほとんど不可能であった。RW群での学習可能者率は0.09であった。4.実験4では, 9選択単位3選択肢の直線配置の迷路3種を用いたところ, RW群での学習者は8名中1名で, ほとんど不可能であった。5.4つの実験から, 小学校2年生の児童にとって, 本研究で用いたような迷路の感覚運動的概念学習は極めて困難であることが示
The purposes of these four experiments were to examine the effects of verbal reinforcement combinations of conceptual sensory motor learnings, that is, the maze learnings, in the 2nd grade normal children under the condition of closed eyes. In the experiment 1, a circular maze with 12 choice units having two alternatives (Maze F) was used. At each choice unit there was one of two kinds of tactual cues. In the experiment 2, another circular maze with 12 choice units having three alternatives (Maze G) was used. At each choice unit there was one of three kinds of tactual cues. Ss learned one of the mazes under RW, RN, or NW of verbal reinforcement combinations. In the experiment 3, two kinds of linear mazes with 9 choice units having two alternatives (Maze H) were alternatively used at a ramdom order in each S. At each choice unit there was one of two kinds of tactual cues. In the experiment 4, three kinds of linear mazes with 9 choice units having three alternatives (Maze I) were used at a ramdom order in each S. At each choice unit there was one of three kinds of tactual cues. Ss learned these mazes under the condition of RW. In each choice points Ss were asked to choose one of two or three alteratives which they thought correct and to make finger run along the choose chosen way of the maze. Correct connections between tactual cues and positions of alternatives had been decided in advance by E. For example, when a tactual cue at a choice point is concave a choice of the left alternative is correct, and a tactual cue at a choice point is convex, a choice of the right alternative is correct in maze F. After each choice Ss were reinforced according to one of verbal reinforcement combinations. In experiments 1 and 2, we defined the criterion of learning as the state of all correct responses in a half trial with 6 choice points. In experiment 3 and 4, it was defined as the state of all correct responses in a trial with 9 choice points. After the acquisition, 10 trials were continued without any reinforcement, that is,

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025253
ISSN 0577-6856
NCID AN00179512
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要. 第1部 Vol.22 page.39-54 (19730831)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00179512/KJ00004298545.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University. Part I
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

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