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精神薄弱児の学習過程の発達に関する研究 : 弁別任意移行における反応様式の検討   :   A Study on the Development of Learning Processes in Mentally Retarded Children : Analysis of Response Manners in Discrimination Optional Shifts 

作成者 梅谷, 忠勇
作成者の別表記 Umetani, Tadao
日本十進分類法 (NDC) 370
内容 本研究は, 精薄児の学習過程を主として発達的な視点から検討した。すなわち, MA3〜4才から9〜10才段階の精薄児および標準的な精神発達を示すと推定される同一CA段階の正常児を被験対象に, 弁別任意移行課題を用いて, 移行の反応様式の変化を比較した。さらに, これらの結果と次元分類および次元分類の理由の言語化能力との関連性について検討した。結果の要旨は以下の通りである。1.精薄児群における年齢段階の推移に伴う移行の反応様式の変化は, 遅速の差異を無視すれば, 正常児群と同じようなパターンを示す。すなわち, 逆転移行の反応様式を選ぶ者の割合は年齢段階の推移とともに増加し, 非逆転移行の反応様式を選ぶ者のそれは減少する。2.両被験児群について比較すると, 逆転移行の反応様式を選ぶ者の割合はどの年齢段階においても, 精薄児群の方が正常児群よりも少ない傾向にある。正常児群は3〜4才から5〜6才段階にかけて, 非逆転移行優位から逆転移行優位に転じるが, 精薄児群はこのような現象が5〜6才から7〜8才段階にかけてみられる。また, 逆転移行の反応様式を選ぶ者の割合が50%を上回るようになるのは, 両被験児群ともに転換直後の年齢段階である。これらのことから, 刺激の知覚的特徴に対する直観的反応優位から次元性を媒介とした概念的反応が優位になるのは, 正常児では3〜4才から5〜6才段階, 精薄児では5〜6才から7〜8才段階であることが示唆される。3.精薄児群, 正常児群ともに, 逆転移行の反応様式を選ぶ者は非逆転移行の反応様式を選ぶ者に比較し, 「色」, 「形」の両方ないしは片方の次元について自発的に分類し, その理由を言語化できる者の割合が多く, 分類と言語化の全くで
This study was undertaken to investigate the developmental changes of response manners in the dicrimination optional shift learning by mentally retarded children. The Ss were 109 normal children and 77 mentally retarded children without remarkable speech disorders. Their ages ranged in CA from 3 to 10 in the normal and in MA from 3 to 10 in the retarded. Four cards that consisted of two dimensions, color and form, were used as the learning materials of discrimination optional shifts. In adition, eight cards that differed in color and form were used in order to test the ability of dimension sorting and its verbalization. The developmental changes of response manners in the optional shift, namely reversal shift, non-reversal shift and inconsisitent shift, were analyzed. Furthermore, the correlation between the above response manners and the performance of dimension sorting and its verbalization were analyzed. The main results were as follows; 1. It was found that the percentage of children selecting reversal shift manner was increased and that that selecting non-reversal shift manner was decreased, with increasing age in the both normal and retarded. 2. In the normal, the percentage of children selecting reversal shift manner was become higher than that selecting non-reversal shift manner in the age from 3〜4 to 5〜6. In the retarded, on the other hand, the above phenomenon was noticed in the age from 5〜6 to 7〜8. 3. It was found that the children selecting reversal shift manner were superior than that selecting non-reversal shift manner in the performance of dimension sorting and its verbalization. The performance of dimension sorting was indicated no difference between the normal and the retarded. But the performance of verbalization was indicated difference between the normal and the retarded, and the latter was inferior than the former. This tendency was noticed remarkably in the children selecting reversal shift manner. The above results were discussed on the basis of learning processes; namely a single u

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025283
ISSN 0577-6856
NCID AN00179512
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要. 第1部 Vol.24 page.111-119 (19751226)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00179512/KJ00004298590.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University. Part I
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

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