Back
教育実習生によるマイクロティーチングにおけるフィードバックの効果:I   :   The Effects of Feedback Variables on Teaching Behaviors of Student Teachers in a Microteaching Stuation : I 

作成者 松田, 伯彦, 松田, 文子, 宮野, 祥雄
作成者 (ヨミ) ミヤノ, サチオ
作成者の別表記 Matsuda, Michihiko, Matsuda, Fumiko, Miyano, Sachio
日本十進分類法 (NDC) 370
内容 本研究では, 教育実習生への効果的なフィードバックの方法をさぐるために, 10分間のマイクロティーチングを対象として, 1.フィードバックを何も与えない統制群, 2.指導者が授業後助言・指導する指導群, 3.教生が授業後, 自己の授業をVTRで観察するVTR群, 4.授業後, 指導者の助言・指導を受けながら, 教生が自己の授業をVTRで観察する指導・VTR群, の4群の比較を行なった。各群の教生は5名で, 3または4年生3〜4名からなる児童群を対象に, 「ことがらの確からしさ」について, 3回マイクロティーチングを行なった。児童はマイクロティーチング実施前と実施直後に, 「ことがらの確からしさ」の理解度を調べるテストを受けた。教生は3回の授業がすべて終了した後に, 授業についての内省報告を提出した。各授業はすべて3名の観察者と2名の指導者によって観察され, 5名は各授業ごとに, 1)こうした方がよいと思ったこと, 2)指導すべき点で落ちていたと思われること, 3)良かったこと, 4)その他の問題点を, 観察記録した。主な結果は次のようであった。1.教生の内省をみると, 統制群では教材や児童に関するものが多かった。指導群と指導・VTR群では教授技術の改善とその成功感が特徴で, 特にこのことは指導・VTR群に強い。VTR群では, 緊張, ショック, やる気をなくす, という負の内省が特徴であるが, 他方で, 今後この経験は役立つだろうという積極的内省も生んでいた。2.観察者の観察記録をみると, 指導群と指導・VTR群では, 授業の回数をかさねるにつれ, 改善点, 問題点が急速に減少しており, 指導・VTR群では, 良い点も着実に上昇した。それに対し統制群とVTR群では, 同じ問題点がくりかえし指摘された。3.事前テストと事後テ
The purpose of this study was to examine the effects of various modes of feedback on teaching behaviors of student teachers and on performance of pupils in a microteaching situation. Twenty student teachers were randomly assigned to the next four groups. Group I served as the control, receiving no controlled feedback. Group II was provided only verbal feedback by the two supervisors. Group III received only videotape feedback. Group IV received both verbal and videotape feedback. Each student teacher taught three microlessons with the same teaching materials for different small pupil groups. All microlessons were observed by three observer and two supervisors. After the three microlessons the student teacher was requested to write a introspective report about the lessons. All qupils who participated in the microlessons were pretested and posttested about the teaching materials. The followings were the main results. 1. The student teacher in the control group often reported introspectively about the teaching materials and pupils. In the report of the student teacher in Groups II and IV there were many mentions about improvement of teaching techiniques and its success. The student teacher in Group III reported often about failure of the teaching and his will to its improvement. 2. In Groups II and IV, bad points in the lessons indicated by the supervisors decreased smoothly as the lesson advances, and in Group IV good points increased. In Groups I and III, supervisors indicated same bad points repeatedly. 3. The posttest scores of pupils were much higher than the pretest scores in all lessons and there were no consistent differences among the four groups regarding the degree of progress of the score.

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025321
ISSN 0577-6856
NCID AN00179512
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要. 第1部 Vol.27 page.17-27 (19781220)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00179512/KJ00004298652.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University. Part I
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

628 times.


Search
Related Materials in