Back
「重さの保存」の認識が「長さや面積の保存」の認識に如何に影響するか(第二部)   :   How much does it influence the recognition of the conservation of lengths and areas for deformation to recognize the conservation of weights for deformation(PART II) 

作成者 三浦, 午次郎
作成者 (ヨミ) ミウラ, ウマジロウ
作成者の別表記 Miura, Umajiro
日本十進分類法 (NDC) 140
内容 「重さの保存」の認識が「長さや面積の保存」の認識に, どのように影響するか, という問題に関連して, 附属幼稚園及び第二小学校の児童を対象として, 昭和37年5月から38年2月にかけて, 個々の児童に面接して調査したのでその経過と結果について報告しよう。
(1) On the conservation of lengths : In the 3-rd school term of the 2-nd year, about one-third children of an ordinary class recognize that the lengths of the straight line and the zigzag connected of the same number match-sticks are equal, but think that a flecible string like an elastic cord becomes shorter when it is bent. But after the recognition of the conservation of weights for deformation, by the experiment of plasticine, almost of them can recognize the conservation of lengths for deformation. (2) On the conservation of areas : In the 3-rd school term of the 3-rd year, abut one-third children of an ordinary class think that the areas of the rectangle, parallelogram and othe figures deformed out of a square become larger or smaller than the beginning area. But after the recognition of weights for deformation, almost of them can recognize the conservation of areas for deformation.

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025616
ISSN 0577-6856
NCID AN00142727
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要 Vol.12 page.41-58 (19630620)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142727/KJ00004239652.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

539 times.


Search
Related Materials in