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児童の記銘学習におよぼす言語強化とテスト不安の効果およびGSR(第1部)   :   Effects of Verbal Reinforcement and Test Anxiety Levels on Memory Learning and GSR(PART I) 

作成者 松田, 伯彦
作成者の別表記 Matsuda, Michihiko
日本十進分類法 (NDC) 371.45
内容 本研究の目的は, 記銘学習におよぼす言語的賞罰の効果が, 学習者(小学校5年生)のテスト不安の程度により異なるかどうかをGSRを動機づけの指標として検討することを目的とした。被験者は, 男子128名, 女子120名より抽出されたもので, 高不安賞群, 高不安罰群, 高不安統制群, 低不安賞群, 低不安罰群, および低不安統制群, 各群10名ずつの6群に編成された。結果は次のとおりである。1.記銘時のGSR抵抗変化率の10試行間の変化をみると, 高テスト不安賞群のそれが他の群より大きい傾向があるが, 有意でない。また, 試行間の変化も有意でない。2.再生時のGSR抵抗変化率の10試行間の変化をみると, 高テスト不安統制群, 高テスト不安罰群で抵抗変化率が他の群より小さい傾向があるが, 有意でない。また, 抵抗変化率は10試行間に有意に減少している。3.記銘学習の成績をみると, テスト不安の高・低の効果と試行の効果が有意である。すなわち, 他の条件をすべてこみにして, 低不安群の平均正答率が高不安群のそれより有意に高かった。また正答率は10試行間に有意に上昇した。以上のように正答率と記銘時の抵抗変化率は10試行間にほぼ逆の変化を示している。また言語強化の群をこみにしてみると, 高不安群と低不安群の成績の差と抵抗変化率の差はほぼ同じ方向である。これらのことから, 言語的賞罰が学習に影響がみられないが, GSRは動機づけの一つとしてのテスト不安の効果を反映していると考えられた。附記本研究を実施するにあたり, 千葉市立弥生小学校(植草勅寿校長)および森町小学校(八代進校長)の諸先生方ならびに児童の皆さん, 田村康弘君(現在江戸川区白鳥小学校)の協力を得た。記して感謝の意を表します。
The purposes of this experiment were to examine effects of reward and punishment given verbally and test anxiety levels on memory learning in 5th children and to make clear percent change in resistance of GRS on the process of learning. Fifteen boys and 15 girls with high test anxiety and 15 boys and 15 girls with low test anxiety were selected for the experiment from 248 children in 5th grade. Children of each group were divided in three. That is, five children were given the task to memorize ten nonsense syllables under the condition of positive verbal reinforcement, another five were done that under the condition of negative verbal reinforcement and other five were done that under the condition of no reinforcement. Results were as following : 1. In the memory learning there was a tendency that percent changes in resistance of GSR of positive reinforcement group with high test anxiety larger than those of the other groups, but that was not significant. 2. In the recall percent changes in resistance of GSR no reinforcement group with high test anxiety and negative reinforcemengroup with high test anxiety were smaller than those of the other groups, but that tendency was not significant. Percent changes in resistance of GSR significantly decreased with trials. 3. Mean percentage of correct responses of low test anxiety group was significantly higher than that of high test anxiety group. Mean percentage of correct responses significantly increased with trials. From these facts it may be clear that the percent changes in resistance of GSR in recall and the percent of correct responses change in the opposite direction with trials. And as high anxiety groups generally showed smaller percent changes in resistance of GSR in recall and worse performance than lower test anxiety groups, it seems that high test anxiety interferes with learning, and percent changes in resistance of GSR reflects effects of test anxiety as a one of indexs of motivation.

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025738
ISSN 0577-6856
NCID AN00142727
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要 Vol.20 page.67-75 (19710731)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142727/KJ00004239784.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


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