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授業過程の心理学的研究III(第1部)   :   Psychological Analysis of Teaching Process in the Primary School : III(PART I) 

作成者 松田, 伯彦
作成者の別表記 Matsuda, Michihiko
日本十進分類法 (NDC) 371.4
内容 3クラスの担任の教師(1組 : 教職歴13年, 2組 : 教職歴2年, 3組 : 教職歴5年)が行なった小学校4年1組, 2組, 3組の算数の"割合"の授業過程をそれぞれ導入, 展開およびまとめの分節にわけ次のような点より分析を行った。すなわち, 3つの過程における, 教師および児童の発言時間, 板書時間, 机間巡視の時間, 教師のリード・スコアおよび内容, 児童の参加度の分析, および授業を教師・児童のコミュニケーション過程としてとらえ, 教師の発言(刺激)児童の発言(反応)の分析である。その結果は次のようである。(1)導入過程では, 教師の発言時間には3クラス間に差がないが, 児童のそれは1組, 2組, そして3組の順に少ない。展開では, 2組と3組の児童の発言時間が教師のそれよりかなり多く, 一方1組では逆であった。机間巡視は, 2組が特に少ない。まとめにおいては, 3クラスとも教師の発言が児童のそれより多い。(2)教師のリード・スコアにおいて, 展開の段階で1組と2組の間に有意な差がみられた。児童の参加度は, 導入において3組, 2組, 1組の順に高く, 展開では3組が2組と1組より有意に高かった。(3)1組と2組の展開における教師のリード内容についてみると, 1組は説明, 提案, 特殊的質問が多く, 2組では説明が少く, 否定, 是認や意向が多かった。(4)教師の刺激と児童の反応の分析から, 両者のコミュニケーション過程が明確に, かつ直観的に理解することが可能であることがわかった。以上の分析結果から事後テスト結果で, 2組が他のクラスより劣ったことの原因が考察された。
The purpose of the study is to analyze behaviors of both teachers and pupils in three sessions of teaching processes, that is, introduction, development, and summary. Each of three teachers gave instruction in arlithmetic (teaching about "ratio") at one of three homogeneous classes of the 4th grade under the same teaching materials and under the same teaching program. We call these three classes as class No. 1, No. 2, and No. 3, respectively (Matsuda, in press ; Matsuda et al, 1971). Total durations of teacher's speakings and pupils' speakings, total duration of teacher's writtings on the blackboad, total duration of teacher's walkings about among pupils' desks, the lead categories and their scores of the teacher, and degree of pupils' participation to the instruction were analysed for each session. Relations between teacher's speakings (stimuli) and pupils' speakings (responses) as processes of communication were also analyzed for each session. The results were as follows : 1. In the sessions of instruction, there were no difference regard to total durations teacher's speakings among three classes. Total duration of pupils' speakings was the shortest in class No. 1, and that of No, 2 was shorter than that of No. 3. In the session of development, in class No. 2 and No. 3 total durations of pupils' speakings were a little longer than those of teachers' speakings, but in class No. 1 the result was inverse. Total duration of teacher's walking among pupils was very short in class No. 2. In the summarizing session, total duration of teacher's speakings were longer than those of pupils' in all three classes. 2. The degree of pupil's participation in the instructive session was the highest in class No. 3, higher in No. 2, and the lowest in No. 1, and that of developmental session in the class No. 3 was significantly higher than those of class No. 2 and No. 1. 3. There was a significant defference between class No. 1, and No. 2, in the lead's score of teacher in the developmental session. In the lead's categories of this

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025751
ISSN 0577-6856
NCID AN00142727
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要 Vol.21 page.27-37 (19720731)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142727/KJ00004239806.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

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