Back
そ菜類苗の栄養生理的研究(第2報) : 育苗温度とトマト苗の組成分について   :   Nutrio-Physiological Studies on Vegetable Seedlings. : (2) On the Temperature of Raising Bed and the Constituents of Tomato Seedlings. 

作成者 吉江, 修司, 島田, 典司
作成者 (ヨミ) ヨシエ, シュウジ, シマダ, ノリツグ
作成者の別表記 YOSHIE, Shuji, SHIMADA, Noritsugu
日本十進分類法 (NDC) 626
内容 1 トマトの育苗に対する床土の温度の影響をみる為に育苗末期約20日間, 1957年には20℃と30℃, 1958年には20℃, 25℃, 30℃の区をつくつて試験した.2 苗の草丈, 生体重, 葉重/茎重は20℃より25℃及び30℃の方がまさつたが乾物重は反対に20℃の方が多かつた.3 定植後の生育及び果実収量は20℃区が他区よりまさつた.4 低温区(20℃)の苗は全糖の含有率が最も多かつた.また定植後の糖の生成も多かつた.5 高温区(30℃及び25℃)の苗は低温区の苗より含水量がやや多く, また無機成分の吸収もやや多い傾向がみられた.本報告の要旨は1958年, 1959年に「蔬菜類苗の栄養生理的研究」と題して日本土壌肥料学会大会に於て講演した.
1) A comparative study of the effects of various soil temperatures on the bed grown tomato seedlings during about 20 days before planting in the field, was conducted. The soil temperatures were controlled at about 20℃ and 30℃ in 1957, and 20℃, 25℃ and 30℃ in 1958. 2) The seedlings grown at high temperatures (30℃, 25℃) increased plant height, fresh weight and leaf wt./stem wt. ratio as compared to those of 20℃ but decreased dry weight. 3) In case of 20℃ of soil temperature the seedlings increased growth after planting and fruit yields as compared to other plots. 4) The concentration of the total sugar in the seedlings was increased and the amount of synthesized sugar of the plant after setting to the field was accelerated with the low tempera ture (20℃) of the bed. 5) The seedlings grown at high temperatures (30℃, 25℃) resulted in slight increase of the content of moisture and the uptake of mineral nutrients as compared to those of 20℃.

公開者 千葉大学園芸学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025916
ISSN 0069-3227
NCID AN00142658
掲載誌情報 千葉大学園芸学部学術報告 Vol.12 page.69-74 (19641231)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142658/KJ00004280338.pdf
情報源 The technical bulletin of Faculty of Horticulture, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

579 times.


Search
Related Materials in