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千葉大学園芸学部並びにその周辺地域の公害について : I. 園芸学部構内の騒音分布   :   Pollution in the Campus of Faculty of Horticulture, Chiba University and the Surrounded Area : I. The Traffic Noise Pollution examined in the University Campus 

作成者 本多, 侔
作成者 (ヨミ) ホンダ, ヒトシ
作成者の別表記 HONDA, Hitoshi
日本十進分類法 (NDC) 620
内容 1.園芸学部構内におよぼす騒音源としては, 隣接する幹線道路による交通騒音が主体であり, ここでは1時間当り約3, 000台の自動車の走行によって, 常時80ホンに近い騒音が指示騒音計によって測定された, 2.建物内の騒音は幹線道路よりの距離によって左右されるが, 建物全体よりみれば, 歩道の地点に比べて約1/2の騒音レベルである.3.さらに詳細にみると, 建物の階数別分布では, 騒音レベルは2階〜1階〜3階〜4階の順に高くなり, また東西に長い建物の中では, 幹線道路に最も近い位置にある東側の部分が最も高く, 西側部分に比べて約9ホンの差がみられた.また廊下を距てて道路側の室では, その反対側の室に比べて, 騒音レベルは約7ホン高い値を示した.4.教室の環境として望ましい騒音レベルを40ホンとすれば, 建物の西端に近い部分を除いて, 幹線道路に面する室はすべて許容範囲を越えている.5.教室の中で最も高かった東側部分の南面, 4階の室における24時間の騒音レベルの変動を, 高速度レベルレコーダーの記録によってみると, 夜半より夜明けにかけて最も低い値を示したが, 勤務時間内にある9.00〜15.00時の時間帯に比較的高い値を示した.6.園芸学部の敷地は, 地形上幹線道路より1段高い台地にあり, また騒音発生源より130m以上後退し, その上, 間に比較的厚い樹林帯があることなどより, 歩道の地点の値に比べて, 中央値において約30ホンの低下がみられた.7.さらに詳細に庭園および農場内の騒音分布をみると, 距離による減衰のほかに, 建物や植樹帯のかげ, 局部的なくぼ地などでは, より一層低下がみられ, 地形・地物による減衰の事例もかなり多く見られた.8.今後交通量の一層増大が予想されるので, 学部としても今
Pollution in the Campus of Faculty of Horticulture, Chiba University and the Surrounded Area. I. The Traffic Noise Pollution examined in the University Campus. H. HONDA, Faculty of Horticulture, Chiba University, Matsudo, Japan. Tech. Bull. Fac. Hort. Chiba Univ. No.18: 93-102, 1970. The noise in the campus of Faculty was found to be mainly made by a heavy motorcar traffic on a national road, passing along the campus of the University. This road was observed to pass about 3, 000 motorcars per hour, making always 80 phons of noise level, as measured by a portable sound measuring meter. Noise level in the building close to this road was higher than that in the building off from the road. In general, the noise in the campus was about half of that in the places along the road. Noise level was high in the order of 3, 2, 4, 5 stories of building. Noise in the room closest to the road was highest, followed by rooms lying halfway and lowest in the rooms farthest from the road, noise difference between them being 7-8 phons. The noise level in the rooms farthest from the road was within 40 phon noise level that is considered to be safe for class room. In contrast, the noise in the closest room was over this level. However, there was diurnal variation in noise level: from midnight to daybreak it was measured to be lowest and in the working time, 9.00a.m.-15.00p.m., it became higher, as measured by a portable high speed-sound level recorder. Since the campus of Faculty is located in the place little higher than the road and is surrounded by trees and shrubs, the median value of noise was about 30 phons lower than that in the places along the road. The noise level decreased as the distance from the road increased, but lowering of noise level in the places behind the building and the sunken places in the campus was found to be greater.

公開者 千葉大学園芸学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00025998
ISSN 0069-3227
NCID AN00142658
掲載誌情報 千葉大学園芸学部学術報告 Vol.18 page.93-102 (19701231)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142658/KJ00004280486.pdf
情報源 The technical bulletin of Faculty of Horticulture, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

613 times.


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