Back
千葉大学園芸学部園芸別科における農業実務者養成教育に関する調査研究   :   A Study on the Education of Agricultural Engineers at the Division of Practical Horticultures attached to the Faculty of Horticulture, Chiba University 

作成者 野間, 豊, 北条, 雅章, 高橋, 幸一, 広保, 正, 五味, 清
作成者 (ヨミ) タカハシ, コウイチ, ゴミ, キヨシ
作成者の別表記 NOMA, Yutaka, HOHJOH, Masaaki, TAKAHASHI, Kouiti, HIROYASU, Tadashi, GOMI, Kiyoshi
日本十進分類法 (NDC) 620
内容 農業技術者及び農業後継者養成のために設置されている千葉大学園芸学部園芸別科における技術教育の改善に資するため, 農業関連課程設置公立高等学校の協力を得てアンケート調査「大学に於ける技術教育について」を実施した.アンケート調査は, 農業関連課程設置公立高等学校300校(課程設置高等学校の70.4%に当たる)に対して実施した.調査(アンケート)項目は次の通りである.(1)千葉大学園芸学部園芸別科における実務者養成を目的とした技術教育に対する意見(2)同じく社会人教育(公開講座等)に対する意見(3)園芸別科に対する既知度本アンケート調査において国立大学に於ける農業実務者養成を目的とした技術教育課程としての千葉大学園芸学部園芸別科の持つ意義について評価する種々の意見が寄せられた.その中で特に本園芸別科のような特色を持つ教育課程が大学学部とは別に, 尚大学に付設されている意義が強調された.農業に関する技術教育は飛躍的な技術の進歩に伴い今後その重要性が増すとの意見が多くを占めた.教育内容については, 大学に於ける大学教員による時代に即応した新しい研究の成果が直接技術教育に反映されることの重要性が指摘された.又, 人格形成に関して大学の各学部の学生との交流の中で幅広い視野に立った教育効果が期待される等, 人間性に関する教育の必要性が強調された.社会人教育の分野に対しては, 従来から千葉大学に於いて実施している農業技術系公開講座「最新の園芸技術と経営」に見られるような園芸別科の教育課程の特色を生かせる分野での貢献に就いて期待するとの意見が寄せられた.それと共に一般社会人, 特に, 高等学校農業課程担当教員を対象とする技術研修
This paper is based on the results of a survey made by means of questionnaire on thhe system of educating agricultural engineers at The Division of Practical Horticulture attached to the Faculty of Horticulture, Chiba University. The survey was conducted with the cooperation of public high-schools providing agricultzural courses. The questionnaire entitled "On Technological Education At Universities" was implemented at 300 public hight-schools with courses on agriculture and related areas. The followings are the questions of the survey: 1. Opinions on the educational system aiming to nurture agricultural engineers at the division of practical horticultures. 2. Opinions on adult education conducted by the Division of Practical Horticultures (open lectures etc.). 3. Knowledge about The Division of Practical Horticulture. In the survey, many viewn were expressed on the significance of the role of educatiooal courses in university aiming at training agricultural engineers. Among all, the importance of these courses being attached to universities was emphasized by the respondents. Many argued that the technological education would increase its importance in the future along with the drastic progress of technology. As for the contents of tthe education, the respondents thought it vital that outcomes of up-dated researches carried out by university staff should be directly reflectedto the technological education. For personality development of the students, the respondents pointed out that the students in the technological couse would be able to receive education with wide prespectives acquired through interaction with students of other departments. It was specially emphasized that much value should be given to the education on humanity. As for the role of university in the field of adult educcation, much expectation was expressed to universities to contribute in the areans where their education courses are well featured and applied to, as in one of the open lectures given by a university entitled "Latest Agricultzural

公開者 千葉大学園芸学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026237
ISSN 0069-3227
NCID AN00142658
掲載誌情報 千葉大学園芸学部学術報告 Vol.38 page.137-149 (19861030)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142658/KJ00004280880.pdf
情報源 The technical bulletin of Faculty of Horticulture, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

635 times.


Search
Related Materials in