Back
Changing Functions of Intermediate Wholesalers in Central Wholesale Markets : A Case Study on Marketing of Vegetables and Fruit at Ota Market in Tokyo Metropolis Central Wholesale Market   :   中央卸市場における仲卸業者の機能の変化 : 東京都中央卸売市場大田市場の青果物流通を事例として 

作成者 Keino, Seiji
作成者の別表記 慶野, 征ジ
日本十進分類法 (NDC) 611, 670
内容 中央卸売市場は, 青果物の流通においては最も重要な組織である.青果物を取り扱う中央卸売市場は, 全国に74市場ある.青果物の市場経由率はおよそ90%である.また, 中央卸売市場の青果物の卸売市場に占める割合はおよそ55%である.中央卸売市場の開設者である地方公共団体は, 卸売や仲卸に必要な施設を設置し, 卸売業者や仲卸業者に貸し付けなければならない.中央卸売市場は, 卸売業者および仲卸業者で構成される.仲卸業者は, 中央卸売市場内に自分の店舗を持ち, 卸売業者から仕入れた商品を選別調整して, 小売業者に販売する.全国の仲卸業者数は, 2, 628業者であり, 1市場平均では36業者である.東京都中央卸売市場大田市場の仲卸業者数は, 207業者である.本論文では, 大田市場の青果物を取り扱う21社の仲卸業者に対しアンケート調査を実施し, 解析した.仲卸業者が卸売業者から仕入れる青果物の割合は, 総仕入額の88%であるが, セリによって仕入れる割合は, 総仕入額の19%に過ぎない.他は, 先取り取引, 予約相対取引等で仕入れる.取引規模の大きい業者になればなるほど, 予約相対取引で仕入れる割合が大きくなる.中央卸売市場における取引では, 通常のセリは, もはや最も一般的な方法ではない.調査したすべての仲卸業者は, 量販店と取り引きしている.取扱規模の大きい仲卸業者ほど, 量販店に販売する割合が大きい.消費者の所得増加と生活形態の変化によって, より多くの青果物が量販店を通じて購入されるようになった.小売市場における変化は, 卸売市場機構の変化を引き起こした.そして, それは仲卸業者の取引機能をより複雑なものにした.仲卸業者の従来の機能は, 卸売業者から仕入れ, 選別調整し, 種々の青果物
The systems of central wholesale markets are the most important part in the distribution of vegetables and fruit in Japan. Central wholesale markets are composed of wholesalers and intermediate wholesalers. There are 207 intermediate wholesalers in the Ota market in Tokyo's central wholesale market. Twenty-one intermediate wholesalers in the Ota market were asked to answer questionnaires regarding the buying and selling of vegetables and fruit, and then these results were analyzed. The share of vegetables and fruit buying from the wholesalers was 88%, and the share bought at auctions was only 190f the total. Others were bought by advanced auctions or by mutual negotiations depending on advanced orders. The larger the scale of the transaction, the smaller the amount bought at auctions. Normal auction is not the most common way for buying and selling in the central wholesale markets. All intermediate wholesalers carry on transactions with the supermarkets. Due to the diversification of consumption patterns, more vegetables and fruit are bought at the supermarkets. Changes in the retail markets cause changes in wholesale markets systems, which makes transactions by the intermediate wholesalers more complicated. Their original function is to sell various vegetables and fruit to the retailers after sorting and arranging goods which they brought from the wholesalers. Their additional functions are to buy standardized products from wholesalers by non-auction ways such as advanced auctions and mutual negotiations depending on advanced orders in time, as the professional agents of the supermarkets.

公開者 千葉大学園芸学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026455
ISSN 0069-3227
NCID AN00142658
掲載誌情報 千葉大学園芸学部学術報告 Vol.48 page.211-220 (19940325)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142658/KJ00004283646.pdf
情報源 The technical bulletin of Faculty of Horticulture, Chiba University
言語 英語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

755 times.


Search
Related Materials in