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Anmerkungen zum Gartenstil des Tempelgartens Saihoji   :   西芳寺庭園における庭園様式に関する研究 

作成者 Hamacher, Andreas, Shirai, Hikoe
作成者 (ヨミ) ハマハ, アンドレアス
作成者の別表記 白井, 彦衛
日本十進分類法 (NDC) 620
内容 本研究の目的は, 京都にある西芳寺庭園の様式を, 現地調査と古文献の分析により, 解明しようとするものである.西芳寺は, 禅宗の寺院として知られ, その寺院に附属する庭園も禅宗庭園と呼ばれている.しかし, 国師年譜, 蔭涼軒日録, 西芳寺縁起などの古記録が示すように, 旧西方寺庭園が元来平安時代に, そして浄土教の強い影響で造られたものである.当時, 池が掘られ, 阿弥陀堂が造られているから, 庭園の様式からみて浄土庭園として観察する必要がある.西芳寺庭園が14世紀の前半に, 夢窓国師により造られたと一般的にされているが, 古文献によりその説を裏づけるに足る明確な論拠がないかぎり, やはり, 夢窓国師がその庭園に手を加えていないという可能性の方が高い.もし夢窓国師が実際に西芳寺庭園を改造したとしても, それに関する記録が無いので, その改造工事が大規模だったとは考えにくい.西芳寺庭園の地割は, 藤原師貞が平安時代末期に寺院と庭園を再建した時からあると考えられる.その考えによれば, 西芳寺庭園は室町時代や南北朝時代の文化財というよりも平安時代の重要な文化財といえよう.西芳寺庭園を手法的に, 古文献に禅宗庭園の記録が明示されていない故に, 禅宗庭園として解説するのが困難である.現存している西芳寺庭園でも, 平安時代末期の浄土庭園の様式, すなわち宝池, 地割などを, 観察することができる.本庭園の様式は, 夢窓国師がその庭園を作り直したという主張がはっきり証明できないかぎり, 禅宗庭園という様式より, 旧浄土庭園という様式名をつけた方が確実, 適切なのである.
The main objective of this paper is to try to describe the style of Saihoji garden in Kyoto by analyzing historical records. Saihoji (西芳寺) is known all over the world as a famous Zen temple. But not only the temple itself, even the affiliated garden is often described as a Zen garden (zenshuteien禅宗庭園or zensatsuteien禅刹庭園). But, as historical records show clearly, Saihoji garden had once been built under the strong influence of the Jodo thinking (jodoshiso浄土思想). Therefore, since a pond was dug and an Amida Hall was built during the late Heian period, the garden has to be recognized as a paradise garden (jodoteien浄土庭園). It is, in general, assumed that the Zen monk Muso Kokushi had reconstructed the garden in the first half of the 14th century. But since there is no concrete note in historical documents which could proof this maintenance, it is more in the bounds of possibility that he did not reconstruct the garden, or even if, this could have been happened only in such a little way that it seems not worth to be mentioned in any record. The main structure of Saihoji garden still remains from the late Heian period, probably built around 1174, the time when Fujiwara no Morokazu rebuilt the temple. Therefore, Saihoji garden must be recognized as a important cultural property dating back to the late Heian period and should not mainly be treated as a cultural property of the Muromachi period or the Nambokucho period. Historical records like kokushinenpu (国師年譜), inryokennichiroku (蔭涼軒日録) or saihojiengi (西芳寺縁起) show clearly, that it is difficult to describe Saihoji garden stylistic as a Zen garden. Even today Saihoji garden shows the quality of a late Heian period paradise garden with a Jewel pond. As far as there is no proof that Muso Kokushi constructed or reconstructed Saihoji garden, it seems to be better to describe the style of Saihoji garden with the term kyu jodoteien (旧浄土庭園, former paradise garden).

公開者 千葉大学園芸学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026523
ISSN 0069-3227
NCID AN00142658
掲載誌情報 千葉大学園芸学部学術報告 Vol.51 page.21-33 (19970328)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142658/KJ00004283748.pdf
言語 ドイツ語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

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