Back
有機農産物の製品差別化と流通システム : 岡山県T農協を事例として   :   Product Differentiation of Organic Farm Products and Their Marketing Systems : A Case Study of T Agricultural Cooperatives 

作成者 慶野, 征ジ
作成者の別表記 KEINO, Seiji
日本十進分類法 (NDC) 620
内容 本論文では, 有機農産物の流通システムについて考察する.有機農産物は化学肥料や農薬を使用しないで生産した農産物である.有機農産物は, 化学肥料や農薬が著しく多投されるようになった1970年代から生産されるようになった.T農協の有機野菜について事例研究を行うことにする.初期から, 有機農産物は特定の生産者と特定の消費者の「産消提携」によって生産されてきた.T農協のグリーンボックス制度は成功した事例の1つである.やがて, 有機農産物が一般の消費者に需要されるようになるやいなや, 新しい流通システムが必要になる.新しい流通システムは, 有機農産物のガイドラインおよび認証制度により支えられ, 有機農産物を一般農産物から差別化しうるようになる.製品差別化は, その製品に対する買い手の関心を高め, 他の製品による代替性を減じ, 価格を高め, 生産者の収益を高めるかもしれない.T農協のデパート・スーパーとの新しい形態の流通システムも, また成功した事例である.有機農産物の流通システムが成功するためには, 認証制度が整っているばかりではなく, 優れた生産者組織と栽培経営技術が必要である.
In this paper, I consider marketing system of organic farm products, which are produced without using chemical fertilizers and agricultural chemicals. Organic farm products have been produced from 1970's, when the input of chemical fertilizers and agricultural chemicals were increased noticeably. I study a case of organic vegetables at T Agricultural Cooperatives. From the beginning, organic farm products have been produced under tie-up system between specific farmers and specific consumers. The shuttle-box marketing system of T Agricultural Cooperatives is one of the succeeded cases. As soon as ordinary consumers demand organic farm products, new marketing systems are needed. They are reinforced with organic guideline and certification system which can differentiated organic farm products from generic farm products. The differentiated products may increase their appeal to buyers, reduce the substitutability for their products, increase their latitude in pricing, and enhance firm profits. The new style marketing system of T Agricultural Cooperatives with department stores and super-markets are also the succeeded cases. The unique organic certifications make effectively production differentiation of organic vegetables at T Agricultural Cooperatives. It needs not only good certification system but also good farmers organizations and good farming technique to succeed the marketing system of organic farm products.

公開者 千葉大学園芸学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026611
ISSN 0069-3227
NCID AN00142658
掲載誌情報 千葉大学園芸学部学術報告 Vol.55 page.89-100 (20010331)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142658/KJ00004283848.pdf
情報源 The technical bulletin of Faculty of Horticulture, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

649 times.


Search
Related Materials in