Back
若者に記憶された風景と成長段階に関する研究   :   A Study on Scenes Memorized by Youth in their Growth Stages 

作成者 中津, 好徳, 古谷, 勝則, 油井, 正昭, 赤坂, 信, 多田, 充
作成者 (ヨミ) ナカツ, ヨシノリ, ユイ, マサアキ, タダ, ミツル
作成者の別表記 Nakatsu, Yoshinori, Furuya, Katsunori, Yui, Masaaki, Akasaka, Makoto, Tada, Mitsuru
日本十進分類法 (NDC) 629.1, 141
内容 若者が体験し記憶している風景を成長段階ごとに調査した.調査では, 成長段階を幼児時代(0-6歳), 小学生時代(7-12歳), 中学生時代(13-15歳), 高校生時代(16-18歳), 大学生時代(18-)の5つの時代に区分した.大学生40名にインタビュー形式で調査をし, 合計583枚の風景スケッチと詳細情報を得た.記憶した場所, 眺望性, 同伴者の3点から整理・分析し, 以下の結果が得られた.1)風景を記憶した場所は, 成長するに従い日常生活域の『遊び場』『家』などから『学校』『通い道』『町村』へ, そして非日常生活域の『自然地』『都市』へと変化していくことが明らかになった.2)成長するに従い, 眺望性のある風景が多く見られ, 同伴者も『肉親』から『友人』へ, そして『一人』でいる風景が多く見られる傾向が明らかになった.3)従来から指摘があった「原風景」の幼少期と思春期の間に, 異なる風景体験の傾向を持つ中間期(中学生・高校生時代)があることが明らかになった.
In this paper, the scenes young interviewees memorized during their growth stages were surveyed. The growth stages were classified into five stages, pre-school years (0 to 6 years old), elementary school years (7 to 12 years old), junior high school years (13 to 15 years old), high school years (16 to 18 years old), and college student years (18+). A total of 583 scenery sketches and detailed information were acquired from interviews to 40 college students. The results were arranged into 3 categories; the memorized places (playground, house, school, wayside, town, nature, or city), a distant view (or not), and the presence of a companion (blood relation, friends, classmate, lovers, or alone). The following results were obtained: 1) The proportion of memorized places changed from "playground" and "house" to "school" and "wayside" and "town", and then to "nature" and "city". 2) The proportion of a distant view in the scenes increased throughout the growth stages. And the proportion of a companion changed from "blood relation" and "friends" to "alone". 3) It became clear that there is a mid-term (during junior high school and high school years) between childhood and adulthood as indicated in former studies of "Psychologically Influential Scenes".

公開者 千葉大学園芸学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026635
ISSN 0069-3227
NCID AN00142658
掲載誌情報 千葉大学園芸学部学術報告 Vol.57 page.45-57 (20030329)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142658/KJ00004283894.pdf
情報源 The technical bulletin of Faculty of Horticulture, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

716 times.


Search
Related Materials in