Back
提示事例の違いが科学的概念の学習に及ぼす効果 : ドヒャー型学習援助方略の長期的効果をめぐって   :   I.教育科学系 : The Effects of Differences in Presented Instances on the Learning of a Scientific Concept : I. Pedagogy 

作成者 伏見, 陽児, 立木, 徹, 岩崎, 哲郎
作成者の別表記 FUSHIMI, Yohji, TATSUKI, Toru, IWASAKI, Tetsuo
キーワード等 提示事例の違い, 科学的概念の学習, differences in presented instances, learning of a scientific concept
日本十進分類法 (NDC) 370
内容 本研究は, 学習援助方略の違いが「物質の三態変化」の学習に及ぼす長期的効果を検討することを目的とした。文系大学生をWs群とS群の2群に分けた, 両群に「すべての物質は三態変化する」というルールを記述した読み物教材を提示した。このルールを説明するのに, Ws群の教材では, まず水を例にして述べ, 次いで食塩でも成り立つことを付け加えた。S群の教材では, 食塩のみを用いてルールを説明した。直後および2か月後に, いくつかの物質について各々三態変化するか否かを尋ねるテストを実施した。主な結果は次の通りであった。(1)S群とWs群の直後テスト成績に有意差は認められなかった。(2)Ws群では, 直後から遅延にかけ成績の有意な低下は認められなかったが, S群の成績は直後から遅延へと成績が有意に低下した。(3)直後テストで完全正答した者の遅延テスト成績を両群で比較すると, Ws群に比べS群の方が有意に低成績であった。
This experiment was designed to assess the effects of differences in presented instances on the learning of a scientific concept. University students were randomly divided into two groups: Group Ws and Group S. They were all asked to read materials describing the principle that "all matter can undergo phase transition (solid⇄liquid⇄ gas)". The text given to Group Ws explained that principle with reference to the examples of water (H_2O) and salt (NaCl), in that order. For Group S the example of salt (NaCI) alone was used. In the immediate test and delaved test, subjects were presented with five kinds of substances (iron, alcohol, mercury, rock crystal, and oxygen) and asked whether the solid, liquid, and gas phases of each substance exist or not. The main results were as follows. (1) There was no significant mean difference between Group S and Group Ws in the immediate test scores. (2) Although there was no significant mean difference between the immediate test and the delayed test for Group Ws, the Group S score in the delayed test was lower than in the immediate test (3) Of the subjects who answered all five questions correctry in the immediate test, Group S subjects who answered all five question correctry in the immediate test, Group S subjects scored significsntly lower than Group Ws subjects in the delayed test.

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026882
ISSN 1348-2084
NCID AA11868267
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要 Vol.53 page.63-67 (20050228)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AA11868267/13482084_53_63.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

859 times.


Search
Related Materials in




提示事例の違い
科学的概念の学習
differences in presented instances
learning of a scientific concept