Back
絵本の絵が幼児の物語理解・想像力に及ぼす影響   :   I.教育科学系 : Effect of picture of a picture-book on young children's story comprehension and imagination : I. Pedagogy 

作成者 中澤, 潤, 中道, 圭人, 大澤, 紀代子, 針谷, 洋美
作成者 (ヨミ) ナカミチ, ケイト, オオサワ, キヨコ, ハリヤ, ヒロミ
作成者の別表記 NAKAZAWA, Jun, NAKAMICHI, Keito, OSAWA, Kiyoko, HARIYA, Hiromi
キーワード等 幼児, 絵本, 物語理解, 想像, young children, picture book, story comprehension, imagination
日本十進分類法 (NDC) 370
内容 本研究は絵本の絵に注目し, それが幼児の物語理解・想像力に及ぼす影響を検討した。予備実験(N=22)では5歳児の絵の選好を調査し, 5歳児が"かわいい"イメージを好むことを示した。続く第1実験(N=21)では, 絵の表現形式(かわいいイメージの絵とそうでない絵)が5歳児の物語理解や想像力(イメージ形成)に及ぼす影響を検討した。その結果, かわいいイメージの絵は幼児の想像力を抑制することが示された。第2実験(N=48)では絵の表現形式と幼児の絵の好み(その絵を好きか嫌いか)が5歳児の物語理解や想像力に及ぼす影響を検討した。その結果, 絵の表現形式と幼児の好みはいずれも物語理解に影響しないことや, 幼児の想像力が幼児の好みに関係なくかわいいイメージの絵によって抑制されることが示された。これらの結果から, 絵本の絵が幼児の物語理解ではなく, 幼児の想像力に影響することが明らかとなった。
This study focused on the picture of picture-books. Pilot study (N=22) examined 5-year old children's preference of a picture, and found they prefer the "adorable/cute (kawaii) pictures". Then, first experiment (N=21) examined whether the type of picture (the picture with adorable/cute image or not) would affect young children's story comprehension and image formation. The result showed the picture with adorable/cute image inhibits 5-year-old's imagination. Second experiment (N=48) examined whether the type of picture and the 5-year old children's preference (liking that picture vs. not liking) would affect their understanding story and imagination. Results showed both the type of picture and the young children's preference don, t affect story comprehension. On the contrary, the young children's imagination is inhibited by the type of picture with "adorable/cute" sweet image regardless of their preference. These results showed the picture of picture-book influences young children's imagination instead of their story comprehension.

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026898
ISSN 1348-2084
NCID AA11868267
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要 Vol.53 page.193-202 (20050228)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AA11868267/13482084_53_193.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

909 times.


Search
Related Materials in




幼児
絵本
物語理解
想像
young children
picture book
story comprehension
imagination