Back
絵本の読み聞かせのグループサイズが幼児の物語理解・イメージ形成に及ぼす影響   :   I.教育科学系 : Effect of the group size of picture-book reading on young children's story comprehension and image formation : I. Pedagogy 

作成者 中澤, 潤, 杉本, 直子, 衣笠, 恵子, 入江, 綾子
作成者 (ヨミ) スギモト, ナオコ, キヌガサ, ケイコ, イリエ, アヤコ
作成者の別表記 NAKAZAWA, Jun, SUGIMOTO, Naoko, KINUGASA, Keiko, IRIE, Ayako
キーワード等 幼児, 絵本の読み聞かせ, グループサイズ, 物語理解, イメージ形成, young child, picture-book reading, group size, story comprehension, image formation
日本十進分類法 (NDC) 370
内容 本研究では, 絵本の読み聞かせにおけるグループサイズに注目した。第1実験(N=36)では, 絵本の読み聞かせのグループサイズ(1人群, 3人群, 6人群)が5歳児の物語理解やイメージ形成に及ぼす影響を検討した。その結果, 3人群で幼児の物語理解やイメージ形成が促されることが明らかとなった。第2実験(N=54)では, 絵本の読み聞かせ中の幼児の発話や相互作用がグループサイズに影響されるのかどうか, また発話や相互作用が物語理解やイメージ形成と関連しているのかどうかを検討した。その結果, 幼児のスムーズな読み手-聞き手の相互作用は3人群で最も多く, 相互作用と物語理解・イメージ形成の間に正の相関が見られた。3人群でスムーズな相互作用が促され, それが物語理解やイメージ形成をもたらすことが示唆された。
This study focused on the group size of picture-book reading. First experiment (N=36) examined the effect of group size of picture-book reading (one-child, three-children, or six-children) on story comprehension and image formation of 5-year-olds. The result showed three-children group encourages their story comprehension and image formation. Second experiment (N=54) examined whether young children's utterances and interactions with the others while picture-book reading would be influenced by group size, and whether these interaction would be associated with story comprehension and image formation. The three-children group showed most smooth interactions between reader and children. There were positive correlations between young children's active interactions and their story comprehension and image formation.

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026899
ISSN 1348-2084
NCID AA11868267
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要 Vol.53 page.203-210 (20050228)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AA11868267/13482084_53_203.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

1037 times.


Search
Related Materials in




幼児
絵本の読み聞かせ
グループサイズ
物語理解
イメージ形成
young child
picture-book reading
group size
story comprehension
image formation