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岩塩形成過程の教材開発 : 時間と空間の広がりを学習するために   :   III.自然科学系 : Development of teaching materials for learning the halite formation process : To learn the extent of time and space : III. Natural Sciences 

作成者 山崎, 良雄, 間々田, 和彦, 古澤, 亜紀
作成者 (ヨミ) ママダ, カズヒコ, フルサワ, アキ
作成者の別表記 YAMAZAKI, Yoshio, MAMADA, Kazuhiko, FURUSAWA, Aki
キーワード等 岩塩, 大陸移動, 蒸発岩, 塩分濃度, パンゲア, Halite, Continental drift, Evaporating rock, Salt concentration, Pangaea
日本十進分類法 (NDC) 370
内容 地学の目標は, 地球の誕生時から現在に至る地球の進化の学習である。地学を履修することによって広大な時間空間概念の獲得が期待される。そのための教材として, 本論では岩塩を取り上げた。世界の岩塩分布が, 大陸移動を示す証拠として使うことができる可能性を示した。本研究の目的は, 教室内での学習が地球規模の時間や空間へと広がるような授業を提案することである。時間のスケールを変化させた場合には, 生徒が大陸移動による陸や海の形の変化などを把握することは困難である。今後は, 時間と空間を生徒が理解するための教材が必要となる。今後, 大陸移動や岩塩や古気候などを系統的に表現できるようなさらなる教材開発が必要であろう。
The goal of geology is to learn about the evolution of the Earth from the time of the Earth's birth to the present time. It is expected that students acquire the concept of expansive time and space through taking geology. This article features halite as a teaching material for understanding these concepts. It shows the possibilities of using the world distribution of halite to show and prove continental drift. The purpose of this research is to propose a class in which the students feel and understand the spread of time and space on a global scale while learning inside the classroom. It is difficult for the students to grasp the changes in the shape of the land and sea etc. that occurred through the continental drift, when the time scales are altered. It will be necessary in the future to develop teaching materials with which students understand time and space. It is also necessary in the future to develop teaching materials which can systematically express continental drift halite, paleoclimate and so on.

公開者 千葉大学教育学部
コンテンツの種類 紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00026914
ISSN 1348-2084
NCID AA11868267
掲載誌情報 千葉大学教育学部研究紀要 Vol.53 page.325-333 (20050228)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AA11868267/13482084_53_325.pdf
情報源 Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
言語 日本語
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

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