Back
卒前臨床教育の変革に関する検討 : (第二報)第二内科におけるベッドサイドラーニング   :   A Study on the Revolution of the Undergraduate Clinical Education : II. Bedside Learning System in the Second Department of Internal Medicine. 

作成者 高林, 克日己, 岩本, 逸夫, 齋藤, 康
作成者 (ヨミ) タカバヤシ, カツヒコ, イワモト, イツオ, サイトウ, ヤスシ
作成者の別表記 TAKABAYASHI, Katsuhiko, IWAMOTO, Itsuo, SAITO, Yasushi
キーワード等 卒前教育, ベッドサイドラーニング
日本十進分類法 (NDC) 490
内容 千葉大学第二内科におけるベッドサイドラーニング(BSL)での評価による学生能力, および評価自身の意義について検討する目的で, 平成8年度の第二内科BSL開始時と終了時の, マナー, BSLに対する積極性, 患者医師関係, 医行為の技能, 医学知識, 総合評価と同学年の卒業試験成績を解析した。評価法は5段階尺度とし, 第二内科のBSL開始時に, 「ふつう」に達しないものはマナー(6%), 積極性(11%), 患者医師関係(9%), 技能(18%), 知識(12%), 総合評価(14%)であり, 特に医技能の能力の低さが認められた。これに対して終了時はそれぞれ0%, 2%, 2%, 6%, 3%, 5%と減少した。卒業試験の成績とは知識, 総合評価, 開始時の積極性とよい相関が得られた。卒業試験成績と全般的評価は正の相関を示し, 問題のある学生を検出できた。また指導教官によって学生の卒試成績が異なることは, 第二内科のBSLで動機づけがなされた可能性が示唆された。結論として千葉大学医学部のBSLは診療科を越えてより統一性をもったカリキュラムの中で, 教官, 学生双方の評価を加えるべきであると考えられた。
We have started a reformed bedside learning curriculum from 1996 at the Second Department of Internal Medicine, Chiba University. Individual tutors evaluated fifth year student at the start and at the end of the 2 weeks course. All items including professional behavior, attitude to the bedside learning, doctor-patient relationship, medical technique, knowledge of internal medicine, and overall score were recorded in a 1 to 5 scale. Eighteen percent of the students had low scores in medical technique in physical examination. The students also initially scored low in all other items. All items scores were improved at the end of the course. The percent of students with low scores at the end decreased within less than 5 0n every item. The evaluation of medical knowledge and overall evaluations showed positive correlation with the scores of the final graduation test and different distribution depending on the tutors, suggesting the importance of the tutors' bedside teaching skills. Our study suggests that the comprehensive BSL reform is necessary in both the curriculum and evaluation system at Chiba University, School of Medicine.

公開者 千葉医学会
コンテンツの種類 雑誌掲載論文 Journal Article
DCMI資源タイプ text
ファイル形式 application/pdf
ハンドルURL http://mitizane.ll.chiba-u.jp/meta-bin/mt-pdetail.cgi?cd=00029860
ISSN 0303-5476
NCID AN00142148
掲載誌情報 千葉医学雑誌 Vol.74 no.3 page.193-201 (1998-06-01)
フルテキストへのリンク http://mitizane.ll.chiba-u.jp/metadb/up/AN00142148/KJ00004218293.pdf
情報源 Chiba medical journal
言語 日本語
関連情報 (URL) http://c-med.org
著者版フラグ publisher


Total Access Count:

467 times.


Search
Related Materials in




卒前教育
ベッドサイドラーニング